Sisältöön »
 

Artikkelit

14.02.2018

Iso D tulee, ota koppi!

Suomen Yrittäjät ja Elisa teettivät tänä syksynä tutkimuksen suomalaisten pk-yritysten digitalisaatiotavoitteista. Tutkimuksessa huomattiin, että digitaalisuuden hyödyntämisellä on merkittävä yhteys pk-yritysten menestykseen. Kasvuhakuiset yritykset hyödyntävät siis parhaiten digitaalisuutta.

Miten digitaalisuutta sitten hyödynnetään yrityksissä? Tutkimuksen mukaan digitalisaatiotavoitteet liittyvät ensisijaisesti myyntiin ja markkinointiin sekä asiakaskokemukseen. Pk-yritykset panostavat siis voimakkaasti digitaaliseen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan.

Lisäksi pk-yritykset näkevät digitaalisuuden mahdollisuutena kehittää omia liiketoimintaprosesseja. Älypuhelinten, etäyhteyksien ja pilvipalvelujen käyttö yrityksissä onkin lisääntynyt viimeisen vuoden aikana selvästi.

Tuore tutkimus kertoo myös sen, että suomalaisissa pk-yrityksissä ollaan melko alkuvaiheessa digitalisaation hyödyntämisessä. Vain joka kymmenes yritys on tunnistanut, miten digitalisaatio voisi tuoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Eli jos jossain, niin juuri tässä on oikea rako saada kilpailuetua rohkeasta sukelluksesta digimaailmaan!


Mitä tämä kaikki tarkoittaa?

Digitaalinen murros tarkoittaa yritysten näkökulmasta sitä, että asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet uusien teknologisten mahdollisuuksien myötä. Esimerkiksi jos on mahdollista asioida sujuvasti verkossa, yhä useampi haluaa niin tehdä.

Digitaalisuudesta puhuttaessa puhutaan paljon myös asiakaskokemuksesta. Palvelujen pitää olla helppoja käyttää ja niiden avulla pitää pystyä hoitamaan asiat loppuun saakka. Yrityksen brändikin siis määrittyy yhä enemmän digitaalisen käyttökokemuksen kautta. Onnistunut palvelutilanne vahvistaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta.

Toisaalta digitaalisuus voi viedä pohjan vanhalta, perinteiseltä liiketoimintamallilta. Kun kilpailu käydään digitaalisessa maailmassa globaaleilla markkinoilla, tarjontaa on enemmän kuin runsaasti saatavilla. Silloin digitaalisuus pakottaa myös tehostamaan toimintaa ja keksimään uusia liiketoimintamalleja.


Mitä minun pitäisi tehdä?

Digitaalisuuden selättämiseen tai hyödyntämiseen ei valitettavasti ole valmiita työkaluja. Digitaalisuus kun tarkoittaa ennen kaikkea uudenlaista tapaa ajatella, ja ajatella erityisesti asiakkaan näkökulmasta. Miten voin hyödyntää digitaalista tekniikkaa palvellakseni paremmin asiakkaita? Miten yritykseni voi tulla paremmin löydetyksi, miten voin päästä entistä suuremmille markkinoille?

Jos et tiedä mistä aloittaisit, miten voisit hyödyntää digitaalisuuden mahdollisuuksia paremmin omassa liiketoiminnassasi, tule keskustelemaan meidän kanssamme. Otetaan ensimmäiset digiaskeleet yhdessä.

Varaa aika maksuttomaan yritysneuvontaan keuke@keuke.fi, puhelin 050 341 3210.


Lähteet: Elisa Oyj:n ja Suomen Yrittäjien tilaama tutkimus suomalaisten pk-yritysten digitalisaatiotavoitteista (tutkimuksen toteutti Prior Konsultointi Oy, aineisto kerätty elo-syyskuussa 2016).

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori