07.03.2018
Muistatko vielä, miksi aikanaan ryhdyit yrittäjäksi? Muistatko mikä olikaan se varsinainen liikeidea? Vuosien varrella liikeidea on varmasti muuttunut, muokkaantunut ja ehkä jopa kokonaan vaihtunut. On kuitenkin enemmän kuin tärkeää välillä pysähtyä miettimään olemassa olon oikeutusta. Miksi tämä yritys on olemassa ja ketä varten? Mitkä ovat yrityksemme arvot? Mikä on meidän todellinen missiomme?
Kun tiedät yrityksen mission eli sen miksi yritys on olemassa, on katsottava eteenpäin ja mietittävä mihin yritys on matkalla. Siihen tarvitaan visio eli unelma. Visio on voi olla epämääräinenkin, mutta mitä tarkempi se on, sitä helpompi sitä kohti on mennä. Haluatko olla viiden vuoden päästä Suomen paras alallasi, uranuurtaja seudullasi tai ehkä maailman kolmanneksi suurin? Haluatteko kasvaa, lisätä kannattavuutta vai jotain muuta? Muista, että tavoitteita ja unelmia pitää olla. Paikallaan seisominen vie yritystä vain taaksepäin.
Matka kohti visiota tapahtuu pienempien tavoitteiden kautta. Sitä varten on tehtävä sotasuunnitelma eli strategia. Strategiassa määritellään ne tavat ja konkreettiset valinnat, joiden avulla tavoitteisiin päästään. Kansainvälistyminen voi olla yksi valinta kasvulle, samoin yrityskaupat tai toiminta-alueen kasvattaminen. Pitää myös päättää, tekeekö kasvun täysin yksin vai alihankkijaverkoston ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Visio ja strategia ovat koko yrityksen yhteinen juttu. Sitä ei voi tehdä ja toteuttaa yksin ja siksi strategian sitouttaminen ja koko henkilöstön ottaminen mukaan sen valmisteluun ja tekemiseen on todella tärkeää. Jokaisen työntekijän täytyy tietää minne yritys on matkalla ja miksi. Strategian noudattaminen vaatii työtä, mutta se myös palkitsee. Aseta strategiassa selkeitä ja ymmärrettäviä tavoitteita, joita on helppo mitata.
Strategia konkretisoituu liiketoimintasuunnitelmassa, jota pitäisikin päivittää vuosittain. Voit käyttää liiketoimintasuunnitelman pohjana Business Model Canvasia, perinteistä tekstimuotoista liiketoimintasuunnitelmaa käytetään erityisesti yhteistyössä virallisten tahojen, kuten rahoittajien kanssa.
SWOT-analyysi on vanha, mutta erittäin hyvä työkalu yrityksen toiminnan suunnitteluun. SWOTissa listataan yrityksen heikkoudet, vahvuudet, uhat ja mahdollisuudet. Kun viet vielä analyysin askeleen edemmäksi, voit tehdä johtopäätöksiä siitä, miten hyödynnät vahvuudet ja lannistat heikkoudet päästäksesi tavoitteisiisi ja tehdäksesi kannattavaa bisnestä. SWOT kertoo myös sen, mitä sinun pitäisi tehdä, missä on yrityksesi paras potentiaali.
Löydät liiketoimintasuunnitelman pohjan ja monia muita suunnittelun työkaluja Yritystulkista (www.yritystulkki.fi). Voit myös aloittaa prosessin Keuken asiantuntijoiden kanssa. Varaa aika maksuttomaan yritysneuvontaan, keuke (at) keuke.fi tai 050 341 3210.
24.04.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi