Sisältöön »
 

Artikkelit

05.04.2018

Hyvästä paremmaksi, kahdesta kolmeksi

Erotu kilpailijoista

Tuotekehityksen olennainen osa on erottua kilpailijoista. Jos tarjoat aivan samoja tuotteita ja palveluja kuin naapurisikin, sinun on vaikea kilpailla millään muulla kuin hinnalla. Erottuminen voi koskea tuotteen ja palvelun ominaisuuksia, laatua tai niiden yhdistelmiä. Kun tuotteesi on selkeästi erilainen ja laadukas, siitä on perusteltua myös pyytää korkeampaa hintaa.

Mitä asiakas haluaa?

Tuotekehitys lähtee aina asiakkaan ja markkinoiden tarpeista. On turha kehitellä tuotteita, joille ei ole kysyntää. Kärjistetysti sanoen, Saharassa on turha myydä hiekkaa. Uuden tuotteen kehittämisessä on hyvä ymmärtää markkinoita, joissa toimii. Erilaisten trendien ja suuntausten haistelu on tärkeää, tuotekehitys on myös eräänlaista tulevaisuuden visiointia.

Keksinnölle ansainta

Joskus tuotekehitys perustuu selkeästi täysin uuteen keksintöön. Voi siis ajatella, että teknologinen tai tieteellinen innovaatio luo erityisyydellään uusia markkinoita. Tietenkin myös keksintöjen pitää vastata asiakkaan ja markkinoiden tarpeeseen. Keksinnön tekeminen on vain pieni osa tuotekehitystä, isompi työ on valloittaa uutuudella markkinoita ja luoda uusia toimintatapoja. Keksijän muistilista osoitteessa www.tuotevayla.fi/tyokalut.

Tuotteista ja brändää

Suuri osa tuotekehitystä on tuotteiden ja palvelujen tuotteistaminen eli minkä näköisenä, muotoisena, värisenä ja nimisenä tuote viedään markkinoille. Tuotteistamiseen kuuluvat siis tuotemerkki, muotoilu, brändi sekä tuotteelle sopiva hinta/laatusuhde. Hyvin tuotteistettu tuote ja palvelu edistävät myyntiä ja tekevät niistä erottuvan ja ainutlaatuisen.

Suojaa ja patentoi

Uuden tuotteen tai keksinnön osalta julkisuus on paras patentti. Toisinaan kuitenkin tarvitaan teollisuusoikeudellista suojaa, kuten esimerkiksi hyödyllisyysmallia tai patenttia. Patenttia voi hakea, jos tuote/keksintö on uusi, erottuva ja teollisesti käyttökelpoinen. Tutustu suojamuotoihin Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilla osoitteessa www.prh.fi.


Lähde tuotekehitysmatkalle Keuken asiantuntijoiden kanssa. 

Varaa aika maksuttomaan neuvontapalveluun 

keuke(at)keuke.fi  |  puhelin 050 341 3210.

 
 
 

Muista seuraava tapahtumamme!

24.04.2024
klo 17:00

Kutsu: Keuken myynti- ja markkinointi-ilta: Myyntiä digitaalisessa maailmassa analogisille ihmisille

 

 

 
 

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.

 

Sijaintikartta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava

Näytä kartalla »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 

Online-ajanvaraus

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Tuotteita korissa: 0  / Varaa aika »  / Tyhjennä kori