04.06.2018
Hyvä tapa lähteä liikkeelle pohtimaan näitä asioita on tehdä analyysi nykyisistä asiakkaistasi. Luokittele asiakkaasi sen mukaan, miten suuri kunkin asiakkaan merkitys yrityksellesi on nyt ja tulevaisuudessa.
Luokitteluperusteena yritysmyynnin (b-to-b) asiakkaissa voi olla esimerkiksi: vuosilaskutus, kannattavuus, tuotealueiden määrä tai referenssiarvo.
Kuluttajamyynnin asiakkaiden luokitteluperusteena (b-to-c) voi olla: sopivuus, demografiset tekijät, ostoaktiivisuus, arvot tai asenteet.
Luokittelun tehtyäsi huomaat myös, millaisia asiakkaita tarvitset lisää ja voit käynnistää uusasiakashankinnan. Analyysin tekemisessä voit käyttää apuna oheista taulukkoa.
Kun tiedät, keitä nykyiset tai tavoittelemasi asiakkaat ovat, pääset miettimään markkinointiviestintää. Lähde kaikessa markkinointiviestinnässäsi liikkeelle asiakkaasta. Kirjaa ylös:
Muotoile näiden perusteella palvelulupaus ja lunasta se! Kerää tietoa asiakkaista tietojärjestelmään ja hyödynnä sitä markkinoinnissa. Opit tuntemaan asiakkaasi ja voit tehdä täsmällisempää ja tehokkaampaa markkinointia.
Pidä huoli myös siitä, että tuotteesi ja yrityksesi brändi ja imago ovat kunnossa. Hyvä imago luodaan palvelulupauksen lunastamisella kerta toisensa jälkeen. Huolehdi, että käytät markkinointiviestinnässä aina yhdenmukaista visuaalista ilmettä. Muista, että sinä yrittäjänä ja kaikki työntekijäsi jaatte ympäristöön viestejä. Pidä ne siis positiivisena!
Löydät markkinointisuunnitelman pohjan Yritystulkista www.keuke.fi. Voit myös varata ajan ja aloitetaan markkinointiponnistelut yhdessä, keuke(at)keuke.fi, puhelin 050 341 3210.
10.04.2024
klo 17:00
Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen tai lähetä meille viesti alla olevalla yhteydenottolomakkeella.
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy
Puuvalonaukio 2D, 2. krs, 04200 Kerava
050 341 3210
keuke@keuke.fi