Innehåll »
 

Kervo

A Vogel Oy

Pirjo Rantanen

”Jag blev verkligen förvånad över Keukes yrkeskunnighet. De har förmågan att förstå och viljan att hjälpa. De kan på allvar skapa mångfaldig framgång.”

Färdig process för strategin

A. Vogel är ett välkänt varumärke för hälsoprodukter. Till de mest populära produkterna hör Echinaforce, Herbamare och Molkosan. Alfred Vogel grundade ett dotterbolag i Finland redan år 1977, och bolaget ägs av schweiziska Bioforce AG, som Vogel hade grundat år 1963.

”Vogel är ett fantastiskt och mycket välkänt varumärke i hela världen. I Finland är vår omsättning inte på samma nivå som varumärkets potential och därför ville vi göra något åt saken på allvar.”

A. Vogel har tillsammans med Keuke arbetat med en ny strategi som naturligtvis syftar till tillväxt.

”Vårt moderbolag har en varumärkesstrategi, men vi behövde dessutom en uppdaterad tillväxtstrategi för vårt finska dotterbolag. Jag hade redan tidigare deltagit i Keudas säljcoachning och hade via det blivit bekant med Keukes tjänster. Nu började vi undersöka tillsammans med Keuke vad man bör ta i beaktande när man gör en strategi som styr den dagliga verksamheten och hur Keuke kunde hjälpa oss med det.”

Ett verktyg för att styra verksamheten

Arbetet med A. Vogels strategi inleddes tillsammans med Keukes experter.

”Keuke hade en färdig process för hur man utarbetar en strategi, där alla relevanta aspekter togs i beaktande. Det var lätt för oss att utarbeta strategin med dem. De har förmågan att förstå och viljan att hjälpa. De kan på allvar skapa mångfaldig framgång.”

Tillväxtstrategin som byggts upp tillsammans med Keuke styr nu hela teamets dagliga verksamhet på Vogel.

”Det här blir ett hjälpmedel och ett verktyg som styr allt vi gör. Den nya strategin är därför mycket viktigt för oss.”

Så var Keuke som rådgivare

”Keuke gav oss sitt expertkunnande och verktygen för att utarbeta företagets strategi.”

Verkställande direktör Pirjo Rantanen, A Vogel Oy, Kervo


Apuisäntä Oy

Jari Järvi

”Ibland måste man titta i spegeln, och det är alltid bättre att det är någon utomstående där i spegeln som ser saker ur ett annat perspektiv. Keuke har varit en värdefull diskussionspartner, sparrare och hjälp för oss.”

Apuisäntä hjälper i vardagen

Apuisäntä Oy erbjuder renoverings- och fastighetsskötselservice speciellt för äldre personer som vill bo i sina egna hem så länge som möjligt.

”Vi hjälper med allt som har med skötseln och underhållet av fastigheten att göra, såsom att klippa gräs, tömma rännan på löv, byta lampor och med olika renoveringsarbeten i hemmet”, säger Jari Järvi från Apuisäntä.

Järvi har arbetserfarenhet både från fastighets- och omsorgsbranschen. Affärsidén föddes genom att kombinera dessa kompetensområden.

”Vi har nu under det första året haft många stora renoveringsobjekt. Det egentliga konceptet är ändå att få regelbundna kunder som vi åker till varje vecka och betjänar på ett mångsidigt sätt i alla underhållsarbeten. I fortsättningen kan vi arbeta med större renoveringar som kundens intressebevakare och stödperson.”

Förtroende viktigt

Apuisäntä fungerar vid behov som en förmedlare mellan kunden och de anhöriga i frågor som hör till verksamhetsområdet.

”Förtroende och en bra kundrelation är väldigt viktiga saker. Det kan vara svårt att lita på enskilda renoveringsarbetare, och å andra sidan ökar regelbundna besök för sin del tryggheten för äldre som bor hemma.”

Apuisäntä kunde också fråga hjälp själv under företagets första etapp.

”Efter frågorna om grundandet av företaget tipsade Nyföretagarcentralen oss om Keukes tjänster. Ett nytt företag behöver mycket stöd i många frågor, både när det gäller att beräkna en lönsam affärsverksamhet och jobbet med marknadsföringen.”

Så var Keuke som rådgivare

”Ett nytt företag behöver stöd och hjälp med många olika saker. Vi har med Keuke finslipat sälj- och marknadsföringsplanen, byggt upp ett nätverk, gjort upp finansieringsplaner och olika kalkyler om lönsamheten. Servicen vi fått har varit riktigt utmärkt och snabb.”

Företagare Jari Järvi, Apuisäntä Oy, Kervo


Beta Neon Oy

Harri Hägg

”Det är bra att det finns någon som sparrar och ger råd. Vi har varit mycket positivt överraskade över den hjälp och expertis vi fått. Vi hoppas förstås att projekten som börjat fortsätter så länge som möjligt.”

Ljusreklamerna lever i tiden

Ett företag som verkat länge stöter oundvikligen på omvälvningar både när det gäller verksamhetsmiljön och när det gäller teknologin och kundernas beteende. För Beta Neon Oy i Kervo, som funnits i nästan 20 år, skedde en stor förändring för sex år sedan, när man började använda led-teknik i stället för neonljus i ljusreklamerna.

”Det var en stor sak för ett litet företag. Vi övergick på sätt och vis till en helt ny produkt och också den största delen i vår affärsverksamhet, dvs. servicen, minskade samtidigt betydligt i omfattning”, säger vd Harri Hägg på Beta Neon.

Ljusreklamer som fungerar med den nya led-teknologin har fem års garanti.

”Led-tekniken är väl lämpad för ljusreklamer. Den är långlivad och har låg energiförbrukning. Det finns förstås stora skillnader också bland led-lamporna. Vi använder Beta Eco Max-teknik, som har den lägsta energiförbrukning på marknaden och en lång livslängd. Led-lampor kan återvinnas nästan helt.”

Uppmuntring och rätt kemi

Beta Neon Oy fick priset för årets företag i Kervo år 2008. Enligt Hägg lönar det sig ändå inte att bli stående med sin egen tillfredsställelse.

”Världen förändras och företaget måste förändras med den. Och nog är det ju så att om man inte går framåt så går man bakåt.”

Keuke har gett Beta Neon ett uppsving i försäljningen och marknadsföringen.

”Vi har ett bra team att som gör arbetet. Det finns kreativitet, hård kompetens och problemlösningsförmåga. Men vi bör ändå kunna berätta om oss själva mer och på ett bättre sätt så att folk vet att de kan ringa oss när det behövs en ljusreklam eller service.”

Så var Keuke som rådgivare

”Keuke tog kontakt med oss och det kändes helt otroligt att kemin fungerade direkt. Vi har fått uppmuntring och också praktiska råd om försäljning och marknadsföring. Keuke har bland annat sparrat oss när vi förnyade webbplatsen.”

Verkställande direktör Harri Hägg, Beta Neon Oy, Kervo

 
 
 

KONTAKTA OSS

Tveka inte att kontakta oss och boka en gratis träff eller skicka ett meddelande till oss via kontaktformuläret nedan.

 






 
 

Jätä tämä tyhjäksi


 
 

Gå med i e-postlistan »

 

karta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy

Utvecklingscentret för Mellersta Nyland Ab
Puuvalonaukio 2D, 2. krs / 2. vån, 04200 Kerava / Kervo

Visa på kartan »

 

icon-phone.png

050 341 3210

icon-email.png

keuke@keuke.fi

 
 
© Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy 2017 | login Synergia Foxy
 
Produkter i korgen: 0  / Boka tid »  / Töm korgen